SME

Ich trafostanica je aj pri vašej bytovke. Záhoráci sú mercedes vo svojom segmente

Generačná výmena prebehla hladko.

Zľava - šéf firmy Ján Haramia mladší, zakladateľ Ján Haramia a sestra Zuzana Bystroňová.Zľava - šéf firmy Ján Haramia mladší, zakladateľ Ján Haramia a sestra Zuzana Bystroňová. (Zdroj: Lukáš Klčo)

Spoločnosť Elektro-Haramia je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Výnimočný rodinný biznis.

Felix logo nové

Kým sa začne stavať bytovka, logistický park alebo obchodné centrum, treba pred prvým výkopom zeminy na pozemok dotiahnuť elektrinu.

Ako prvé sa tak na stavenisku objavujú malé betónové domčeky, kioskové trafostanice, na ktoré sa už takmer tri desaťročia špecializuje rodinná firma Elektro-Haramia z Lozorna.

„Za tie roky sme sa v našom segmente stali niečím ako Mercedes medzi autami. Nemáme obchodné oddelenie, biznis funguje na referenciách, ale o nové zákazky nemáme núdzu, “ tvrdí generálny riaditeľ Ján Haramia mladší.

SkryťVypnúť reklamu

Jadrom príbehu firmy zo Záhoria je však rodina jej zakladateľov, ktorí z nej vlastnou šikovnosťou vybudovali jedného z najväčších hráčov v tomto biznise. Dodnes v nej pracuje desiatka členov rodiny.

Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner

Tri generácie

Čo sa v mladosti naučíš, v dospelosti akoby si našiel. Známe slovenské príslovie pre Haramiovcov platí na sto percent. Elektrikárska zručnosť sa u nich dedila z pokolenia na pokolenie.

Ján Haramia najstarší pracoval počas bývalého režimu ako energetik v štátnom Hydrostave. Popritom si privyrábal fuškami, na ktoré brával aj synov Jána a Jozefa. Takto sa od neho naučili všetko o elektrine a drevárčine.

Po páde režimu si na otcovo naliehanie založili živnosť. Začínali elektroinštaláciami do rodinných domov, hromozvodmi a opravami verejného osvetlenia v dedinách.

SkryťVypnúť reklamu

Na konto si pripísali aj netradičnú zákazku, keď postavili kulisy pre amerických filmárov, ktorí v 90. rokoch na Záhorí natáčali fantasy film Dračie srdce so Seanom Connerym v hlavnej úlohe.

Väčšinu vecí si bratia pripravovali v garáži. Keď im bola primalá, kúpili pozemok so starými budovami v Lozorne, kde bola kedysi skládka odpadu po ťažbe štrkopiesku.

Do zrenovovanej dielne prijali prvých zamestnancov a pustili sa do montáží elektromerov. Neskôr k nim pribudli trafostanice, ktoré najprv dovážali z Nemecka a Talianska.

Súvisiaci článok Kotly na štiepku, solár, banské vody. Výroba tepla na Hornej Nitre prešla revolúciou Čítajte 

Črevá trafostanice

Kľúčovým faktorom rozmachu podnikania Haramiovcov bolo, že firmy museli v 90. rokoch vysunúť trafostanice mimo budovy, aby k nim mali hasiči a elektrikári v prípade poruchy ľahší prístup. Lozorňania sa preto v roku 1997 rozhodli zamerať na vlastné kioskové trafostanice.

SkryťVypnúť reklamu

Po celom Slovensku vyrastali nové fabriky a obchodné centrá, takže záujem o malé domčeky rástol. „Prvú stanicu nám navrhla pani, ktorá pracovala v bývalej panelárni na Mlynských nivách v Bratislave. Z panelov sa vytvoril skelet trafostanice, ktorý sme naplnili technológiou,“ spomína Ján Haramia starší.

Haramiovci sa postupne vo viacerých fázach výroby osamostatnili. Investovali do foriem na odlievanie betónu, ktorý dovážajú z neďalekej betonárky. Sami vyrábajú prefabrikáty, ktoré tvoria steny kioskových domčekov, ale aj hliníkové dvere.

Investovali tiež do logistiky. Majú flotilu nákladiakov, hotové kiosky žeriavom naložia na korbu a expedujú k zákazníkom.

Základom trafostanice je transformátor, ktorý mení vysoké napätie (VVN alebo VN) na nízke, ktoré vhodné na používanie v priemysle a domácnostiach. Haramiovci ich nakupujú od špecializovaných spoločností, ako sú BEZ, ABB, Siemens či Schneider Electric.

SkryťVypnúť reklamu

Od toho majú aj ďalší komponent, a to vysokonapäťové rozvádzače. Elektro-Haramia je jediným slovenským licenčným partnerom tohto francúzskeho energetického gigantu.

A napokon, tretí komponent trafostanice, teda rozvádzače nízkeho napätia, vyrábajú Haramiovci vo vlastnej réžii.

Súvisiaci článok Keď im napísali z Financial Times, mysleli si, že je to spam. Ich garážový biznis je špičkou v Európe Čítajte 

Na mieru

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 4. 2025)
USD 1.108
AUD 1.791
CZK 25.110
JPY 161.280
CAD 1.561
GBP 0.858
HUF 406.750
PLN 4.254
CHF 0.930
SEK 11.019

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 515
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 825
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 635
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 787
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 339
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 443
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 743
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Emmanuel Macron.

Európa musí „zmobilizovať všetky dostupné páky, tvrdí francúzsky prezident.


TASR
Ilustračné foto

Vládu žiada prehodnotiť svoje výdavkové priority.


SITA 4
Loď Kamzík na Dunaji pod Bratislavským hradom.

Zobrazuje poslednú z prievozných osobných lodí.


TASR 1
Michal Truban.

Experimenty s domácim hospodárstvom je nutné zastaviť, tvrdí hnutie.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu